Frequently Asked Questions

Et kort popper op med din startposition i app’en inden din vagt begynder.

Bevæg dig mod lokationen i god tid, så du ikke starter din vagt for sent (dette kan påvirke dit batch negativt, hvis du kommer for sent).

Lige så snart du er på den rigtige lokation starter du din vagt og begynder at modtage ordre.

1. Det starter med, at kunden placerer en ordre på foodoras platform

2. Alt afhængigt om du den rider som er bedste lokaliseret i forhold til ordren og dens størrelse, så bliver den givet til dig.

3. Når du modtager ordren på din app, så skal du acceptere den, hurtigst mulig og bevæge dig mod restauranten.

4. Navigationen på app’ens kort guider dig til den rette restaurant.

5. Når du er inde på restauranten, så introducerer du dig selv og det ordrenummer, som du skal hente.

6. Når du har dobbelttjekket, at det er den rigtige ordre du har fået udleveret, så kører du mod kunden.

7. Navigationen på app’ens kort guider dig til kundens adresse.

8. Så har du klaret din første ordre og er klar til, at den næste bliver tildelt dig (Husk, at du skal opholde dig inden for din leveringszone, dette kan ses på dit kort).

Når du først logger ind på app’en, så skal du give app’en tilladelse til at se din lokation. Denne mulighed popper automatisk op, når du er inde i app’en. Hvis ikke, kan du tilgå det via dine indstillinger i på app’en.

OBS! Giver du ikke app’en tilladelse til dette, så kan du ikke booke vagter eller starte dine vagter.

Ja, du skal altid bruge Maps, når du leverer. Det gør det muligt for vores dispatchers at se, hvor langt du er kommet i leveringsprocesen. Desuden vil du ikke kunne udføre de forskellige leveringsopgaver, hvis vi ikke kan se, at du har nået de forskellige destinationer.

Det hele afhænger af, hvilken by du kører i, og hvilken type køretøj du har.

F.eks. i Aarhus på cykel har vi max 21 minutter i køretid.

Hvis du vil vide mere, så kontakt vores ridersupport på mail: [email protected]

Hvis en restaurant er forsinket med den ordre, du skal levere, så kan du vælge at vente på, at den er færdig, eller du kan kontakte vores dispatchers, for at modtage en ny ordre.

Hvis du har modtaget en ordre, men ikke var hurtig nok til at acceptere den, vil den blive givet til en anden rider. Det gør vi for at sikre, at vores ordrer kører så hurtigt som muligt.

Vagtplanen bliver offentliggjort hver onsdag. 

 

Alt afhængigt af dit batch, så får riders adgang til vagtplanen på forskellige tidspunkter.

 

  • Batch 1: kl. 10
  • Batch 2: kl. 11
  • Batch 3: kl. 15
  • Batch 4: kl. 16
  • Batch 5 (Nye riders): kl. 12
  • Batch 6: kl. 13

Hvis du ikke kan se nogle ledige vagter, kan der være flere årsager til dette:
1. Alle de ledige vagter kan allerede være taget af andre riders.
2. Dit batch har ikke fået adgang til vagterne for næste uge endnu (hvis det er onsdag).
3. Der kan være en fejl på din profil, der forhindrer dig i at se vagterne.
Hvis du er i tvivl om hvorfor du ikke kan se vagterne, så giv os endelig et kald på 89 80 72 50 (Åbningstider: man-fre: 09:00-18:00, lør-søn: 11:00-16:00)

Som foodora rider har man meget fleksible arbejdstider, og kan derfor selv bestemme hvor meget og hvornår man vil arbejde, til et vist omfang.
Hver onsdag offentliggører vi alle vagterne for den kommende uge (om onsdagen i uge 1 vil du altså få adgang til vagterne for hele uge 2, eksempelvis), og du vil modtage en notifikation i foodora rider app’en, når du har fået adgang til vagterne. Vagterne kan variere i længde, start- og sluttidspunkt og mængde, men du tager selvfølgelig bare de vagter der passer dig, uge for uge.
Oftest er vagterne mellem 2-5 timer lange, men der er vagter både frokost (kun i visse byer) og aften, så derfor er det tit muligt at tage flere vagter på én dag, hvis du har lyst til det. Dog er det sådan, at størstedelen af vores kunder bestiller take away om aftenen og i weekenderne (peak hours), og dermed vil det som oftest også være muligt at tjene mere som rider på disse tidspunkter fra kl. 17 til kl. 20.

Oftest er vagterne mellem 2-5 timer lange, men der er vagter både frokost (kun i visse byer) og aften, så derfor er det tit muligt at tage flere vagter på én dag, hvis du har lyst til det.

Hvad er et batch?

Batches er et rangordning system, der er skabt til at beskrive, hvor godt en rider præsterer.

 

Sådan opnår du et bedre batch

Hvis du ønsker at komme i et bedre batch, så kan du læse mere om de forskellige faktorer, du bør overveje ift. din præstation, her: Sådan forbedrer du din Performance. Ved at forbedre din præstation er der større sandsynlighed for, at du får et bedre batch.

Afhængigt af hvilken by du kører i, kan det være lettere eller sværere at komme i et bedre batch. Hvis det f.eks. er en større by med mange riders, kan det være sværere, eller en mindre by med færre riders, kan det være nemmere.

 

Fordele ved den bedste batch

Batch 1 er den bedste batch en rider kan få. Det betyder også, at riders i batch 1 får første adgang til vagtplanen, når den offentliggøres på ugebasis. Herefter går hvert batch på omgang til at få adgang til vagtplanen. Det betyder, at jo bedre batch du har, jo tidligere adgang til at vælge vagter får du.

 

Hvornår opdateres batches?

Batchene opdateres hver 7. dag, baseret på de foregående 14 dages præstation, hvilket betyder, at det batch, du modtager, er baseret på, hvordan du har præsteret på det givne tidspunkt.

Her finder du forskellige fokus punkter, der vil hjælpe dig med at forbedre din præstation som foodora rider, og derved kan du opnå et bedre batch.

 

Hovedfokuspunkter:

●  Accepter så mange ordrer som muligt, som du får på vagt

●  Vær stabil og mød altid op til dine vagter

●  Vær klar mindst 5 minutter før dit skift starter i zonen

 

Sekundære fokuspunkter (Godt at huske på):

●  Vi står altid klar til at hjælpe dig både før, under og efter din vagt

●  Giv den maks power på din cykel, så du kan nå at køre så mange ordrer som muligt

 

OBS! Det kan være nemmere eller sværere at opnå et bedre i visse byer, da det afhænger af byens størrelse og antallet af riders.

I tilfælde af at du er blevet forhindret i at møde op til din vagt, bedes du registrere dette i Roadrunner under fravær senest 2 timer før din vagt.

 

Når vi har godkendt dit fravær står der “accepted” i appen, hvilket betyder at du er fritaget fra din vagt. Derudover, så sæt venligst også din vagt op til “swap” så andre riders har mulighed for at tage den.

Guide til at registrere fravær:

  1. Gå til ‘fravær’ i foodora rider app’ens menu
  2. Klik på de 3 striber i toppen af venstre hjørne
  3. Klik på ‘Fravær’
  4. Klik på ‘+’
  5. Så registrerer du grunden til du vil registrere fravær, husk altid at skrive en kommentar.

OBS! Har du booket flere vagter på samme dag, så gælder din fraværsanmodning for hele dagen, medmindre du sætter et specifikt tidsrum på din fraværsanmodning!

Har du ikke fået afmeldt din vagt mindst 2 timer før vagtstart? Så kan du forsøge at “swappe” den via app’en i det gule felt, så andre riders kan tage den.

Bliver din vagt ikke taget af en anden rider, så skal du være opmærksom på, at det kan påvirke din performance rate.

Har du booket flere vagter på samme dag, hvorved du bliver væk for alle, så gælder dette kun som ét no show. 

Hvis du har 3 no shows inden for samme måned, så udløser det en suspendering på 5 dage.

Det betyder, at du ikke kan køre de vagter, som du har booket disse dage, samt at du ikke kan booke nye vagter i den suspenderingsperiode.

Har du booket flere vagter på samme dag, hvorved du bliver væk for alle, så gælder dette kun som ét no show. 

Så snart din suspendering er overstået kan du igen booke vagter som førhen.